Virtaa kesälomasta

Kesälomakauden alkaessa työterveyspykologi kertoo vinkkejä työn järjestämiseen niin, että kesälomalle lähtö ei aiheuta lisää stressiä ja työ ei häiritse ajatuksia lomalla.

Ennen lomalle lähtöä kannattaa valita tehtävät, jotka aiot saada hoidettua ennen lomalle lähtöä. Tee tehtävälistasta realistinen. Jaa isommat projektit pienempiin osiin ja valitse pienistä osista mitkä aiot tehdä. Kaikkea ei tarvitse tai voi tehdä. Mieti siis, mikä on riittävästi. Sovi tarvittaessa tehtäväjaosta esimiehen tai kollegoiden kanssa, tai tehtävistäsi riippuen suunnittele, mitkä asiat voit delegoida muille ja tee se hyvissä ajoin. Samalla voit listata pari tehtävää, joihin voit helposti tarttua heti lomalta palattuasi. Näin ne eivät vaivaa mieltä lomaillessa ja tiedät, että sinulla on selvä tehtävä johon tarttua, kun tulet takaisin töihin. Mieti myös jo etukäteen, mitä onnistunut loma juuri Sinun kohdallasi sisältää. Tämä on kaikilla yksilöllistä. Joillakin pieni matka heti loman alussa voi auttaa irtautumaan arjesta ja jotakin ohjelmaa voi suunnitella valmiiksi. Minuuttiaikataulua ei kuitenkaan kannata tehdä. Toiset taas tykkäävät vain olla ja levätä.

Lomalla ollessa varmista itsellesi lomarauha sulkemalla työpuhelin ja laittamalla poissaoloviestit sähköpostiin ja vastaajaan. Jos työtäsi sijaistaa loman aikana joku, muista kertoa heille keneltä he saavat tarvittaessa apua, etteivät he joudu ottamaan yhteyttä sinuun. Jos lomalla tulee mieleesi työhön liittyviä ajatuksia, Sinun ei tarvitse tuntea syyllisyyttä tai ottaa paineita siitä. Kirjaa ajatukset vaikka ylös puhelimeen ja näin voit unohtaa ne loppulomasi ajaksi. Lomalla kannattaa olla vähintään 2-3 viikkoa kerrallaan. Tämä johtuu siitä, että tutkimusten mukaan aiemmista rasituksista palautuminen kestää noin viikon ajan loman alettua. Sen jälkeen jaksaa tehdä enemmän aktiivisempia ja mieltä virkistäviä asioita, joita palautumiseen levon lisäksi tarvitaan.

Lomalta kannattaa palata töihin keskellä viikkoa, jos se on mahdollista, jotta saat kevyemmän alun työviikkoon. Aloita rutiinitehtävistä ja niistä parista tehtävästä, jotka olit ennen lomalle lähtöä suunnitellut. Väsymys on aivan normaalia töihin palatessa, kun keho ja mieli totuttelevat vielä uuteen, arkiseen vuorokausirytmiin.

Lähteet:

Työterveyspykologi Tomi Niinivirta, Työterveys Virta Oy

Työterveyslaitos